Varm Smörgåstårta enligt Hanna.

Lite spontant så gjorde jag och en vän någon slags varm smörgåstårta en kväll. Eller spontant och spontant... mer i stil med "jag vill göra något till min blogg", och svaret "vi kan göra varm smörgåstårta". Så helt spontant var det väl inte, även om det lät bra.

Hur som helst!
Vad har man till denna kaloribomb då?

3 skivor Hönökaka (en påse innehåller 4 stycken skivor/halvor, så du får en över till frukost! Wohoo!)
1 purjolök
1 paket skuren skinka, typ smörgåsskinka. Finns ett antal märken.
2 paket bacon
2-3 tomater beroende på storlek och hur mycket du får ut av varje.
3 dl Creme Fraiche
Ost! Färdigriven är enklast, annars får du helt enkelt riva ost själv.

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär av det av blasten och nedersta delen du inte gillar av purjon, skär ner resten i ganska tunna skivor. Skär skinkan och bacon i bitar (se bild). Stek purjolök, skinka och bacon i ett par minuter på medelvärme. Rör sedan ner Creme Fraiche och låt puttra några minuter innan du tar av pannan från spisen. Salt behövs inte då både skinka och bacon är salt i sig självt, men du kan under stekningen ha i lite svartpeppar, efter tycke och smak.

Röran vi har i smörgåstårtan


Skiva tomaterna horisontellt (eller uppifrån och ner om det låter bättre).
Lägg en hönökaka på en ugnsplåt, och är du en klok människa så använder du bakplåtspapper under.

Utan något på...Med det första av tre lagernu börjar det likna något!
Sleva nu upp röra ur pannan/grytan och täck brödet jämnt så att det inte tippar när du lägger på nästa kaka. Använd hälften av röran om du inte tycker det blir för mycket eller för slabbigt. På med ett nytt bröd, och upprepa proceduren. På med det tredje brödet, och täck sedan detta med tomater som på bilden ovan.
Täck med ost!!! Ost!!!

Därefter, skjuts in i ugnen! Låt gräddas tills osten smält och börjat få lite yta runt 10-15 minuter. Använt sunt förnuft. Ta ut, skär upp och njut.

Nu är den gräddad också!

En ganska snabb rätt, inte allt för svår, och som smakar riktigt bra, även om man känner sig lite flottig, för att inte tala om proppmätt, efteråt om man som vi delade den på tre (min bror fick också en bit). Bjud gärna kompisar på denna, eller flickvän om ni har en slö hemmakväll.
Receptet fick jag av min vän Hanna, som i sin tur fick det av... sin mamma om jag inte minns fel. Eller moster. Eller nåt sånt.
Until next time!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0